Jeg har droppet ut av videregående for å følge drømmen

Done, ferdig! Nå er det offisielt. Endelig har jeg gjort det. Endelig har jeg tatt meg mot til å ta et valg som er riktig for meg. I skrivende stund har jeg nå sagt ifra til skolen jeg går på at jeg ikke kommer tilbake til en ny skoledag i morgen. Jeg kommer ikke tilbake neste uke, ikke neste måned, aldri. Jeg er helt ferdig. En god stund nå har jeg følt at videregående ikke har vært noe for meg og motivasjonen min til å fortsette har forsvunnet helt. Det siste året har jeg brukt på å tenke, på å finne ut hvem jeg er og hva jeg vil. Nå er tiden her. Jeg vet hva jeg vil med livet mitt, hva jeg vil bruke tiden min her på, og i mitt liv er videregående ingenting. Så jeg tenkte det var på tide å slutte, slutte å tvinge meg selv til å gjøre noe jeg ikke vil. Å ta bort noe jeg ikke vil bruke tiden min på.  

Jeg er en eventyrlysten person, jeg liker å ta sjanser og ta utradisjonelle valg. Jeg liker å skille meg ut i mengden, gjøre syke ting og følge drømmene mine. Jeg er en person som liker å bli kjent med mennesker, å oppleve, jeg liker å pushe meg selv og gå utenfor komfortsonen min. Jeg liker å hjelpe mennesker, engasjere meg i saker, inspirere og å motivere. Jeg syntes en god helse er viktigere enn noe annet. Jeg tror på en bedre verden, og jeg tror at en person er i stand til å endre den. Jeg tror mer på lidenskap enn faglig kompetanse, og handling fremfor tenkning. Så jeg spør meg selv, hvafaen har jeg egentlig gjort på videregående?

Jeg sier ikke at skolen er feil, men at den er feil for meg. Skolen setter en stopper for drømmene mine, skolen gir meg begrenset med tid, den gir meg vond rygg og altfor mange påkjennelser. Jeg lærer ingenting jeg har bruk for, ingenting å ta med meg videre i livet mitt, så hvorfor bruke tiden på noe som ikke er verdt det? Jeg klarer ikke sitte disse neste årene på skolebenken og tenke på alt jeg kan ha gått glipp av. Alle mulighetene jeg har hatt til å gjøre akkurat det jeg vil. Jeg vil ikke en dag se tilbake på fortiden å angre på at jeg ikke tok en sjanse, at jeg ikke gjorde et forsøk, at jeg ikke tok steget mot den store drømmen. For tro meg, det finnes alltid folk som gjør det, og de lykkes. Akkurat som meg, nå.

Samfunnet har i dag laget ferdig en vei som det forventer alle sammen å gå. Men saken er det at ikke alle kan følge en mal. Vi er alle ulike, vi har alle ulike behov og ulike drømmer. Vi kommer fra forskjellige familier og forskjellige bakgrunner. Hvorfor skal denne ene veien være riktig for alle sammen? Jeg klarer ikke se det. Og jeg tror det er det som er så fint med meg, jeg tør å ta valget og jeg vet at jeg ikke kommer til å angre. Er det noe jeg ikke trives med så endrer jeg på det. For ved et hvert valg vi tar, er det alltid en grunn til at man tok det valget. Og så lenge det valget er for en selv, så kjør på!

Jeg klarer å se en side av verden, av samfunnet som ikke så mange andre klarer å se. Det har alltid vært slik, jeg har alltid levd litt på kanten, jeg har aldri fulgt strømmen. Jeg vet at valget jeg tar er riktig, det er riktig for meg. Og når de andre forteller meg at jeg kommer til å ødelegge fremtiden min når jeg slutter på skolen, at jeg kommer til å angre i fremtiden min og en dag ha en dårlig økonomi. Da tenker jeg bare at det er så fint at jeg har klart å se denne siden av verden, at jeg klarer å gjøre dette for meg uten å bry meg en smule om hva andre tenker. Økonomi og alt det der er ikke så viktig for meg, så lenge jeg lykkelig. Jeg ser frem til den dagen hvor jeg en dag er en du ser opp til, den dagen hvor du tenker “faen, at jeg ikke turte”. For jeg vet at alle bærer på en drøm, og jeg vet at alle drømmer kan realiseres. Det er bare et spørsmål om hvem som har mot nok til å tørre. Det har seg bare slik at jeg er av dem.

Jeg tror de fleste av oss har glemt at vi bare lever en gang. Jeg tror ikke noen av de som er elever på vgs i dag, eller voksne som jobber tenker på at de bruker tiden sin på helt unødvendige ting. For hva har bøker blitt for studenter i dag? Hvor mange elever leser bøker etter skolen? Hvor mange syntes skriving er gøy? Hvor mange liker i dag å snakke foran en hel forsamling? For meg har ikke skolen vært annet enn unødvendig press og påkjennelser. Skolen har prøvd å overbevise meg om at bøker er kjedelig, at selvstendig arbeid er viktigere enn samarbeid og at man ihvertfall ikke skal skille seg ut. Saken er faktisk det at i verden i dag må man kunne klare å samarbeide med mennesker for å komme seg videre, og de som står ut fra mengden er de som blir lagt merke til. Det er de som lykkes.

Jeg er en av de som ikke takler en dag til på den samme bussen på vei til skolen, for så å kunne vite til enhver tid hva som skal skje de neste dagene, de neste ukene, eller forsåvidt de neste månedene. Jeg tror vi alle har godt av å kjenne på livet, uforutsigbarhet, det å være usikker og å hele tiden møte noe nytt. Men det aller viktigste er å ha tro på seg selv, gjøre det som er riktig for akkurat deg, vi lever bare en gang. Det er så viktig å tenke på. Det er ikke bare et sitat, noe folk bare sier, det er den harde sannhet.

Så, jeg har brytet banen. Jeg har gått ut av strømmen. Jeg har tatt et valg, ikke latt noen ta det for meg. Jeg er stolt av meg selv. Endelig har jeg tid til å leve, og jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme.

Jeg er ett steg nærmere drømmen min, takket være ingen andre enn meg selv!

Jeg trenger ikke å forklare meg eller bevise meg til noen. Jeg bare ønsker at du skal forstå, å akseptere at det er ingen andre enn meg selv som skal bygge opp mitt eget liv.

19 kommentarer
    1. Deilig å se at flere enn bare meg har tatt dette valget! Skjønner godt hva du mener og man blir med en gang mere fri når man gjør det. Men jeg har meldt meg opp til privatist eksamen bare for å ha karakterer i fagene i tilfelle jeg angrer senere. Det er nå jeg er ung og det er nå jeg burde oppleve ting! Stå på og kos deg fremover!

    2. Det virker som om du har lest litt for mye inspirerende tekster og sitater fra nettet. For hva var det du egentlig ikke turte? Du står hverken frem med en konkret sikt på livet eller tanke om hvordan livet ditt skal se ut, men om du vil at alt skal være turbulent så kan du jo like godt bli uteligger; Antar at de har dager som er helt ulike fra dag til dag. Jeg er helt enig med deg på enkelte avsnitt her, men det å provosere deg selv til å slutte på skolen uten praktiske ferdigheter er som å drite seg selv på leggen. Hadde du vært en overlegen programmerer, ei som var meget dyktig på det grafiske eller bare en suveren blogger så hadde dette vært en annen sak. Men alt handler om muligheten til å tjene nok til livets opphold, og ja, kanskje du tjener nok til å leve på en 7/11 eller Rema 1000, men du vil neppe ville være på et slikt sted for evig. Uten evner som du selv kan utvikle og bruke, så ser livet temmelig mye hardere ut uten skole. Med mindre du har fantastiske kontakter.

    3. Stå på Anne Lene! Du klarer dette, det vet jeg! Følg de store drømmene dine, det har du alltid gjort så fortsett med det <3 jeg er her og støtter deg! Glad i deg!! Du gjør det riktige for deg, og det er det beste!

    4. Hva er så denne drømmen? Å være fri fra skolen? Å ha en ektemann/kone og barn? Du må naturligvis ikke svare, men det er ikke mange som vil forstå deg. Ikke at vi har noe krav på det, men det gjør det lettere å anerkjenne dine valg. Jeg går selv på privatskole nettopp fordi jeg ikke fullførte videregående, men innså at jeg vil hate meg selv for alltid hvis jeg ikke klarer å oppnå selvrealisering. Jeg ønsker å være en intellektuell person. Jeg ønsker meg ikke barn. Jeg vil behandle mennesker riktig og gjøre en forskjell i livene deres. Det er mitt mål.

    5. Modig av deg å følge dine drømmer.
      Jeg vet av erfaring at skole kan være helt på trynet, hva skal jeg med religionslære, Norsk, samfunnsfag.. ditt og datt. Men nån er det slikt at kommer du deg igjennom det meste av elendigheten så er det værdt det! Det å sitte igjen med bestått skolegang, læretid, universitet har mye og si på hva du kan jobbe med i fremtiden. Eller du skal vel ut på eventyr og trenger vel ikke jobb?
      Dine drømmer om å dra langt bort oppleve verden koster penger, penger trenger dessverre de fleste. Hvis du en dag, langst inn i fremtiden får deg barn. Hvordan skal du skaffe klær, mat og husly til dine kjære? Det blir vel da med 3-4 deltidsjobber med dårlig betalt.
      Jeg skjønner deg og har selv følt det likedan, desverre er det svært vanskelig å leve slik idag, uten stabil inntekt.
      Men you go girl. Lykke til! Tror du kommer til å trenge det.

    6. Synes det er tøft av deg å følge drømmene dine! Jeg selv er en person som gjerne skulle gått denne veien selv, når det tid kommer, hadde det ikke vært for foreldrene mine, og respekten jeg ville ha mistet.. Og det er sant som du sier at skolen stopper drømmer. Alle sier at skole er viktigst, men forstår ikke hvorfor jeg skal stoppe å leve livet for det.
      Jeg respekterer ihvertfall valget du har tatt, og jeg tror du vil klare deg fint her i livet 🙂

    7. Hei!! Så gøy at du gjør det, syntes det er så bra gjort av deg. Men jeg lurer veldig på hvilken font du bruker når du skriver? Ha en fin dag videre!!

    8. Hei, du skriver mye om at du skal følge ‘drømmen’, men du skriver ikke hva drømmen er og hva du har lyst til å gjøre istedet for å ‘kaste bort tiden’ på skole. Du må jo ikke skrive det heller, men var egentlig derfor jeg leste innlegget for å se hva en annen mulighet kan være. Så hva skal du egentlig ?:)

    9. Noen mennesker har drømmer om å bli lege, tannlege, kirurg. For det trenger man skole, man trenger utdanning og man trenger å bruke en god del tid på å studere. Og det var bare noen av eksemplene. Derme er det ganske ulogisk å “oppfordre andre til å gjøre det samme”, som du skriver. Det kan godt hende det valget er best for DEG, og hvis du oppnår det du vil oppnå så er det jo null problem 🙂
      Men jeg synes verken du eller noen andre skal bli gratulert, og sett på som en person som “endelig tør å ta det valget og heller følge drømmen sin.” og de eneste personene som lykkes. Det blir latterlig, når flere mennesker har lykkes ved å til og med ta videre utdanning etter videregående. Videregående er der for å gi deg en grunnmur, etter det vil jeg si man kan gjøre akkurat hva man vil, enten om det er å droppe ut av studier eller studere så og så mange år etter for å oppnå visse karrierer. For det å ikke ha studiekompetanse setter fler begrensinger enn det gir fordeler. Unge som deg, 16-20 år, hva skal dere gjøre uten et spesifikt mål, studiekompetanse og gode kontakter? Derfor håper jeg du vet hva du skal drive med RESTEN av livet ditt.
      Det som irriterer meg mest er mennesker som kommenterer og sier “åå, skulle ønske jeg var like tøff som deg som droppet ut av videregående” eller lignende påstander som får personen som dropper ut til å virke som en helt.
      Så når du skriver i innlegget ditt “Jeg ser frem til den dagen hvor jeg er en du ser opp til…” Osv, kan jeg nesten ikke gjøre annet enn å le. For jo, det er faktisk flere elever som leser bøker, flere elever som liker skriving og flere menneske som liker å snakke foran større forsamlinger. Fler enn du tror. Mange som har LYST til å gå på skole, så derfor vil jeg råde deg til å vinkle synspunktet ditt litt annerledes og heller tenke “de kan gjøre hva de vil så gjør jeg hva jeg vil” for du må gjerne droppe ut om du vil, for all del, men ikke tro du oppnår noe MER enn de som fullfører grunnskolen, ikke oppfordre alle til å droppe ut – for da er det svært få som vil klare seg, og ikke tro du er en helgen og en helt for å ha droppet ut, for det er mange som TRENGER skole for å oppnå drømmene sine – som du er så opptatt av.

    10. Uffameg, kjære lille venn… Du har nettopp tatt det dummeste valget i hele ditt liv. Hva er disse såkalte drømmene dine, om jeg tørr spørre? For det virker ikke som at du har noen konkret plan på hva du tenker å gjøre. Hvis drømmene dine er å reise, så har du hele resten av livet ditt på å reise. For guds skyld, du skal vel sikkert leve i 80 år! Hva er vel 3 år av hele den tiden?
      Jeg vet selv hvor slitsomt det kan være å gå på skole, å ha det konstante presset på seg hele tiden. Men jeg holdt ut. Jeg gikk ut av videregående med gode karakterer, etter mye slit og mange våkne netter. Nå er jeg på mitt andre friår, og jeg har reist masse, opplevd masse. Til høsten skal jeg studere, og jeg er så glad for at jeg holdt ut og jobbet masse på videregående – fordi nå har jeg muligheter. Da jeg endelig gikk ut av vg3 var jeg dødslei, og visste at jeg måtte få slappe av og reise. Nå har jeg gjort det, og kan se mot nye retninger. Hva skal du gjøre når du er ferdig med å reise? Ta deg en drittjobb, og være stuck på den resten av livet?
      Jeg kjenner jeg blir kraftig provosert når du prater om videregående som en slags plass som ødelegger livet ditt. Kjære deg, videregående er et stort privilegium som vi i Norge er så heldige å ha, GRATIS. Det er et faktum at du kommer deg ikke langt i verden uten en utdanning. Til og med hos de laveste betalte yrkene ser det negativt ut å ikke ha videregående på CVen sin. Greit nok at du ikke liker at det er slik det fungerer, men sånn er det bare. Det må du bare godta. Du tar et utrolig dumt valgt. Jeg kan ikke gjøre annet enn å riste på hodet av deg og tankegangen din… Snakk om å være en bortskjemt drittunge. Du kommer til å angre når du blir eldre.

    11. Enig med han/hun over. Og forresten, drømmen til ALLE er ikke å reise jorda rundt, oppleve nye ting hele tiden og ikke ha noe rutiner i hverdagen. Som skrevet tidligere, noen VIL og ønsker å bli feks lege. Og da er videregående og studier det eneste alternativet. Det er ikke alle som deler det mainstream’e målet ved å reise overalt, så det å late som at det er det som er meningen med livet blir bare for dumt, når det faktisk er mange som bruker tid på å ha gode karakterer, leser og skriver og jobber med skolen og HAR LYST til å gå på skole for å oppnå kanskje en litt annen “drøm” enn din 🙂 Se ting fra begge sider, vær så snill. Mange liker skole og rutine i hverdagen, jeg for eksempel. Vi er enda så unge, og videregående gir så mye mer enn “den vonde ryggen din” i lengden.

    12. Jeg tenker det er viktig å satse på utdannelse for å få en godt betalt jobb. Hvordan kan du hjelpe andre OG få betalt for det hvis du ikke har utdannelse? Da må man få hjelp fra nav og søke jobber istede, og jeg lover deg, det er beinhardt! Jeg snakker av erfaring. Man får selvtillit (skal ihvertfall, hvis man har en god skolegang med god klasse) av å få papirer på at man faktisk KAN noe! Jeg hadde selv en forferdelig skolegang og slet mye så jeg MÅTTE slutte skolen ellers rev den meg I stykker. Men hadde jeg hvert sterk nok hadde jeg hatt en god utdannelse idag. Går på voksenopplæring nå og jeg stortrives, god klasse, godt miljø og jeg synes det er spennende og interessant å lære nye ting!:)Jeg er utrolig glad og takknemlig for at alle har rett på utdannelse I Norge! Vi er utrolig heldige!

    13. Som du sier er det viktig å følge drømmene dine, men det å droppe ut av vgs fordi systemer er dårlig eller fordi du føler fagene ikke gir deg noe er for dumt. Å gå på videregående bør ikke være noe valg, nemlig fordi det er grunnlegende for veien videre i livet. Personlig synes jeg vgs var noe dritt, fagene var kjedelige, mye jobbing og selfølgelig mange kjipe medelever og lærere. Men sånn er det bare, og sånn er det for alle. Du sier at økonomi ikke er så viktig for deg så lenge du er lykkelig, men du må faktisk ha litt penger for å leve. Å ikke ha fullført videregående ser ikke bra ut på en CV, og mange vil heller ikke ansette deg. Situasjonen i dagens nærlingsliv er veldig dårlig, med dårlig økonomi og høy arbeidsledighet. Nordmenn med både bachelor- og mastergrader sliter med å få seg jobb, hvordan tror du det skal gå med deg om noen år når du må finne deg en fastjobb?
      Jeg blir frustrert når jeg leser om sånne som deg, for ja det kan virka som det rette valget når man er 16-18 år, men ikke når man er 25-30 og vil starte en familie. Og når du og andre som deg angrer om noen år og ikke får dere jobb, vet du hvem som må betale for det? Det er sånne som meg, som fullfører vgs, tar høyere utdanning og jobber hardt for å få en god lønn. Vi må betale for at du tar sånne valg, og det er så frustreterende å tenkte på at jeg som strever og jobber hardt må betale for gutter og jenter som dropper ut av videregående. Systemet i Norge er bygd opp sånn at det er synd på de som ikke orker å jobbe eller fullføre skole, men skal straffe de som jobber hardt og kommer lang i livet. Jeg synes dette er helt feil, og du er en av de som jeg kommer til å betale lønningene.. Bare tenk litt på det!

    14. Man kan alltid studere, så hvis det ikke føler rett for deg nå, så kan du ta det igjen senere. Jeg gikk ikke ferdig 3 VGS, men jeg tok det opp senere da jeg følte for det. Det er aldri for sent!

    15. MANGE tåpelige kommentarer her men også selvfølgelig noen gode
      De siste 1-2 århundrene har man som regel blitt oppdratt til å tenke at man skal få seg en flott utdannelse, en flott jobb og leve det trygge liv… men hva i all verden er poenget?
      Hvis man ønsker å gå sin egen og ikke ta akkurat den samme kjedelige veien som såogsi alle andre.. hvor kommer det at det er ett dårlig valg inn i bildet?
      Vi har ufattelig mange suksess-historier om de som er en ”dropp-out” Anne-Lene er en av de som kommer til å få en slik suksess-historie stemplet på seg! fordi hun er en av de mest godhjertede menneske ne man kan finne!!! HVORFOR SKAL HUN HA EN 9-16 JOBB ?? Når hun har egenskapene og verdiene til å komme MYE lenger enn fleste mennesker her i landet ved å nemlig ikke ha en slik jobb?
      Jeg kan ikke få sagt det nok.. men det er altfor mye ”close-minded” tankegang i hodene på de fleste i Norge.. nordmenn tør ikke å ha høye ambisjoner og ha enorme drømmer.. det har faktisk blitt ”farlig” å drømme stort.
      jeg har spurt utrolig mange jeg kjenner om hva drømmen deres er, DE VET IKKE?!!!
      de tør ikke å drømme.. det er patetisk !!!!
      Tenk stort.. sett mål… fullfør dem.. ikke gjør som alle andre..
      det er grunn til at verden har blitt som den har blitt.. nemlig ved at de fleste gjør det de fleste gjør..
      lev heller ett liv ingen vil leve f.eks i 5 år, for så å leve ett liv ingen KAN leve de neste 40-60+ årene..

    16. Jeg er 18 år gammel, eier en bedrift og tjener nok mer enn de fleste ”høyt-utdannede” menneske som leser dette. Samtidig går jeg dessverre vgs -,- vgs hindrer meg i å tjene enda mer ! Mange av dere snakker om å få seg en utdannelse så du kan få en godt betalt jobb, det blir for dumt. Jeg er 18 år og går i 1vgs-service? jeg har hatt to år fri for å kunne starte drømmen min! jeg kommer ALDRI til å trenge noe utdannelse for det er nemlig folk MED utdannelse som jobber for meg.. jeg kommer ikke til å gå videre til 2 året! for det er nemlig slik at videregående er ett gigantisk hinder for sånne som Anne-Lene og meg ! Så ikke kom her å skriv at dere bruker skattepengene på sånne som Anne-lene ? hvafaen?!!.. skattepenger brukes til videregående og ! JEG betaler mer skatt enn de fleste og den skatten går gledelig til vgs og ”sånne”. Anne-Lene har i det minste ambisjoner og karisma.. noe ekstremt mange mangler.

    17. Du over Adrian. Du tjener mer enn “høyt utdannede” noe av det latterligste jeg har hørt.
      Du skriver ikke akkurat på ett nivå som jeg kaller utdannet.
      Utdanning er nøkkelen bak alt. Enkelt og greit. I Norge er det kanskje lite klasseskille nå Pga den fantastiske oljen. Men det tar snart slutt, og de Butikkjobbene kommer til å bli enda dårligere betalt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg