Hvorfor må jeg alltid forklare meg?

Altså, er det noe jeg har lyst til å snakke om som jeg kjenner meg så utrolig igjen i så er det hva folk tenker om mine meninger. Hver eneste gang jeg kommer med en tanke, mening, i det heletatt noe å si, så finnes det alltid personer som lurer på hvorfor jeg mener det, hvorfor jeg tenker det, hvorfor jeg i det heletatt gidder å mene det jeg mener. Folk som himler med øynene bare jeg begynner å åpne munnen min. For alt som kommer ut av munnen min er jo helt feil, det er jo bare mitt syn på ting, ordene som kommer ut er formet ut av mitt hode. Det jeg som har skapt ordene, det er jeg som har tenkt disse tankene og skal jeg ikke få lov til å mene det jeg mener?

Noe jeg mener er visst helt feil bare fordi noen andre mener noe annet, tankene mine er visst helt urelevante og jeg gjør jo absolutt ingenting for å gjennomføre alt jeg tenker på. Eller? Jeg kan ikke engang prøve å engasjere meg i ting før planene og målene mine er helt feil. Stadig ser jeg folk rister på hodet når jeg har sterke meninger om noe, bare fordi jeg ikke klarer å formulere meg på måter de skulle ønsket. Jeg har en ting å si der, og det er at vi alle er forskjellige. Tenk så kjedelig det skulle vært om du og jeg hadde vært like, om vi hadde tenkt det samme eller vært enige i alt?

Kan ikke folk bare gi seg? La mine meninger være mine meninger? Det er helt greit å komme med argumenter og kommentarer på ting. Men, ærlig talt, må jeg forklare meg hver eneste gang jeg åpner munnen min?

8 kommentarer
    1. Omg. Det som er, er at du snakker/skriver om ting som om du skulle ha rett i alt, alle skal mene som deg, tenke som deg, gjøre som deg. Og alle som gjør eller sier noe annet det er helt feil. Kanskje du burde ordlegge deg litt bedre hva vet jeg.

    2. Altså er det rart folk blir provosert når du faktisk sier rett ut at videregående utdanning ikke gjør noe godt for seg og at vi like godt kunne klart oss uten? Er det rart at folk blir provosert når du som faktisk er det vi kaller en “offentlig profil” som deler dine meninger med verden over nettet oppfordrer alle til å følge drømmene sine selv om det innebærer å droppe skolen?! Har du i det hele tatt noen anelse om hvor mange som ikke har en sjans i havet på å få en utdanning, hvor mange av de som ville byttet gull og diamanter mot å få være den som kunne “sitte og slite på skolebenken”? De fleste har vett nok til å se at utdanning er nøkkelen til suksess.
      Sånn kommer det nok til å være en stund, og hvis du tror at et blogginnlegg kommer til å endre hvordan samfunnet går rundt tar du rimelig feil, det er på tide å våkne opp.
      Det er ikke greit å si “er det noe du ikke vil så ikke gjør det”. ALLE er nødt til å gjøre ting de ikke vil her i livet for å få noe tilbake for det. Hvis du virkelig har viljestyrke klarer du i det minste å fullføre videregående skole slik at du hvertfall har en bedre sjans i jobblivet. For det er faktisk sånn at livet ikke er en dans på roser, og du må faktisk jobbe for å få det du vil ha her i livet. Det er så mange som angrer på at de ikke tok videregående utdannelse, og det å oppfordre andre til å gjøre noe slikt er rett og slett helt galt.
      Jeg håper også du vil ta til deg kritikk da du faktisk har valgt å dele dine meninger på nettet der alle har tilgang til å se det, og at du etterhvert åpner opp øynene og klarer å se at du faktisk har en dårlig innflytelse på andre. Ikke tenk på bare deg selv, tenk på hva vi skulle gjort uten utdanning. Akkurat som du har lov til å åpne munnen, har alle vi andre det også.

    3. Anonym: Utdanningen er nøkkelen til suksess, men det finnes forskjellige typer utdanning, Noe jeg er veldig glad i, self-education, self taught. Ikke alle trives med å sitte på en skole, bli beordret rundt hit å dit, gjøre ditt og datt. Noen vil faktisk bryte ut av banen, som meg, å lære ting på egenhånd, lære ting man vil lære, ting man faktisk har bruk for.
      Man må faktisk jobbe for å få dt man vil i livet, som du sier. Og det er det jeg oppfordrer folk til å gjøre. Vil du ikke gå på skolen, ikke gå på skolen, gjør noe for å oppnå det du vil her i livet, ikke hva andre mener du skal gjøre.
      Vet du hva, vi er så heldige å ha den sjansen vi har, vi har en mulighet til å gjøre det vi vil, men ikke alle gjør det. Men jeg gjør det.
      Jeg tror ikke et blogginnlegg kommer til å endre hvordan samfunnet går rundt, dette er min blogg, min dagbok, mine meninger, så kan folk ta det de ønsker til seg eller ikke.

      Dette innlegget er på ingen måte relatert til innlegget mitt og hvorfor jeg valgte å droppe ut av vgs. Dette er et innlegg som relaterer til alle mine meninger om ting, alt fra dyrevern til en kopp med kaffe.

    4. Det spiller ingen som helst rolle om hva du snakker om og hva folk blir provosert av, men det er måten du ikke tar hensyn til at dette faktisk ikke er en dagbok du gjemmer under sengen som bare du ser. ALLE har tilgang til bloggen din, og du burde ta mer hensyn til hva du legger ut. For all del, værsågod å si at utdanning ikke gjør noe for deg, si at du er for dødsdom, si alt du vil – det bryr jeg meg igrunn ikke noe om – men hold det for deg selv! Meninger som kan påvirke andre burde du tenke godt igjennom før du legger ut på bloggen og ikke forventer kritikk.

    5. Synes du er veldig flink til å få frem dine meninger 😉 og støtter deg helt totalt Anne Lene. Men de som gir deg kommentarer og skal på en måte få deg “ned” synes jeg du bare skal overse 🙂 du er sterk og står veldig for det du gjør. Så fortsett med det du gjør.
      Btw: savner deg veldig (blitt noen år siden vi har vært sammen nå)
      KLEM 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg