Litt om språkreisen i sommer

Heii! Nå er det lenge siden jeg har oppdatert jevnlig her på bloggen. Denne uken har jeg vært på skolen og det er mye som har skjedd! Jeg flytter neste helg og gleder meg utrolig mye. Skolen er kjempebra og jeg forteller dere mer om flytting osv. litt senere. Nå tenkte jeg å få unnagjort et lite innlegg om hva jeg syntes om språkreisen jeg var på i sommerferien.

Jeg reiste med EF til Long Beach i California i sommer. Jeg valgte å bo på Campus i fire uker, jeg ville ikke være i vertsfamilie fordi jeg ville bli kjent med andre ungdommer i løpet av sommeren. Det var en kjempefin reise og vi opplevde utrolig mye bra. Jeg har ikke noe negativt å si om reisen bortsett fra at det var et tett opplegg hele tida. Det var alltid noe som skjedde og vi fikk ikke mye fritid. Nå reiser man jo ikke på språkreise for å ha fritid, men jeg merker vi kunne hatt litt mer fri. Alle menneskene som jobbet i EF var helt supre, og jeg savner alle sammen veldig mye! Man blir så glad i absolutt alle, og nå var jeg jo også superheldig som fikk reise med verdens herligste gjeng!

Utfluktene var kjempebra, noen ganger fikk vi litt liten tid og kunne sitte på en buss i to timer før vi var fremme og bare skulle være der en times tid og så reise hjem igjen. Dette var litt kjipt, men det er bedre å dra på utflukter istedenfor å være hjemme på campus. Jeg reiste på absolutt alle utfluktene og er kjempeglad for at jeg gjorde det! Jeg vet om flere som ikke reiste til San Francisco og Las Vegas som angrer. Six Flags var også utrolig bra, men jeg anbefaler virkelig å kjøpe Fast Pass her. Jeg kjøpte et Fast Pass som kostet 60$ og det lengste jeg stod i kø var vel ti minutter. For å kjøpe Fast Pass måtte man ha et gyldig bankkort, Visa Electron funket ikke, så det var noen som brukte førerkortet sitt(på moped) som bevis. Disneyland var også en superherlig opplevelse, vi fikk altfor lang tid her, men det er verdt å dra!

Jeg har hørt at det er mange som har klaget over rommene sine og vært veldig skuffet. Jeg derimot syntes rommene var kjempefine og de var mye større enn forventet! Man deler bad med rundt ti stykker og det går veldig greit. Det er stor plass på badet og som regel får du dusje når du ønsker det. Jeg bodde i L-bygningen som lå rett ved kantinen, og alle bygningene er kjempefine. Det er en Lounge i hvert bygg hvor det er gratis internett og mange sitteplasser + TV. Så på kveldene pleide både guttene og jentene å sette seg sammen i Loungen. I hovedbygningen som ble kalt for Quaden, var det kantine, brus- og godteriautomater, resepsjon, Starbucks og mange sitteplasser. Her var det også gratis internett og Starbucks åpnet to på dagen og stengte rundt ti på kvelden. Her var jeg nesten aldri, men var mange som også samlet seg her. Det var ikke internett på rommene, så jeg anbefaler folk om de skal ta med seg pc å kjøpe en internettkabel. Den stikker man rett i veggen ved sengen også har man internett til pc-en. Veldig praktisk ettersom nettet i Loungen kunne bli veldig tregt når mange var pålogget.

Det er en del som har spurt meg om vi fikk lov til å vandre slik som vi ville rundt i California. Når vi hadde fritid kunne vi gjøre som vi ville, bare at vi ikke kunne hike, ta taxi eller buss. Vi måtte være inne på Campus når klokken var ti ettersom det er en regel i California for de som er under 18 år at man ikke kan være ute etter klokken ti. Så i fritiden gikk vi som regel til “sentrum” for å spise, gå til Target, fikse negler, ta en Frappe på Starbucks eller se i butikker. Vi kunne vandre rundt på campus helt til klokken var elleve og når klokken ble kvart over elleve kom kurslederen for å sjekke om man hadde kommet seg inn. Da fikk vi alltid beskjed om hva som skulle skje dagen etter.

Skolen i seg selv var helt sykt stor! Jeg og Silje gikk oss en tur en morgen, og vi gikk i litt under en time og hadde enda ikke gått rundt halve skolen. Det er nok til sammen rundt fem Starbucks der, jeg så bare tre stykker men det var nok noen fler. Det var Subway på skolen, en stor klesbutikk hvor de solgte skole ting og skoleklær, de hadde bowlinghall og et basseng. Det kostet to dollar å være ved bassenget og man måtte alltid ha med en kursleder. Jeg var bare ved bassenget to ganger, ettersom vi aldri hadde tid. Det ble for det meste soling på campus og på strendene når vi var der. Tror jeg bare rakk å sole meg til sammen ni timer på måneden jeg var der.

Angående hvor mye turen koster avhenger av hvor man reiser fra og hvilke utflukter man melder seg på. Man har mulighet til å melde seg på alle utfluktene der nede, jeg hadde forhåndsbestilt Las Vegas og San Francisco turen men det var fullt mulig å bestille når man hadde kommet seg ned dit. Når det kommer til hvor mye lommepenger det er anbefalt å ta med seg vil jeg si at det er lurere å ta med for mye enn for lite. 30.000 ville jeg tatt med om jeg hadde hatt mulighet, jeg tok med 21.000 kr og endte opp med å leve på budsjett den siste uken, jeg måtte til og med be mamma overføre et par tusen kr til meg. Nå bestilte jeg jo turen veldig sent også, så jeg hadde ikke spart opp så mye penger de fire månedene i forveien. Så om dere er lure, begynn å spar allerede nå! Man trenger heller ikke bruke opp alle pengene sine der borte.

Jeg anbefaler virkelig alle sammen å reise på språkreise, og virkelig velg Long Beach som jeg gjorde. Dette er noe du ikke vil angre på! Du får så mange gode venner, du får deg venner for livet. Man opplever et nytt land, en ny kultur, du blir kjent med mange nye mennesker og jeg skal love dere at dere vokser på turen! Jeg har blitt så mye mer selvstendig etter jeg kom hjem, jeg har blitt mer positiv, mer takknemlig og mer glad. Før jeg reiste gikk jeg aldri bort til fremmede for å spørre om hjelp osv. Jeg gikk aldri bort til folk jeg ikke kjente for å spørre om de trengte hjelp. Jeg var så mye mer usikker, nå er dette helt vanlig for meg. Jeg er ikke sjenert, jeg er ikke usikker og jeg har faktisk et smil jeg bruker. Denne turen var virkelig verdt alt sammen! Men om jeg skal være helt ærlig ble fire uker veldig lenge, men Las Vegas var verdt det, denne utflukten var bare for de som skulle være der fire uker ettersom turen var den siste helgen. Jeg tror ikke jeg kommer til å reise på språkreise en gang til, for nå har jeg erfart det. Nå har jeg faktisk lagt planer for neste sommer, kanskje det blir surfekurs eller noe slikt. Skoledelen var ikke noe for meg, men nå har jeg vært der en gang og opplevd det. Jeg står fortsatt fast ved drømmen om University in California.

Jeg har lært så mye av amerikanerne, og nå kan jeg også si at jeg har vært i USA. Jeg vet hvordan menneskene er der borte, jeg vet hvordan det er der, for jeg har faktisk vært der. Om det blir universitetet i USA på meg så vet jeg hva jeg drar tilbake til, jeg drar til verdens herligste sted hvor man finner verdens mest herligste mennesker. California er fantastisk!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg